اصرار به گرانفروشی بلیت هواپیما علیرغم دریافت تسهیلات دولتی| خروج دستور وزیر از ریل!
پس از کش و قوسهای فراوان در ماجرای افزایش نرخ بلیت هواپیما، به نظر میرسد این موضوع به ایستگاه پایانی رسیده و شاهد نرخهای تکلیفی برای بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی خواهیم بود.
- همه روزه اخبار متنوعی از تاثیر همه گیری بیماری کووید ۱۹ بر اقتصاد جهانی شنیده میشود، در این میان سهم صنعت حمل و نقل هوایی از رکود ناشی از همه گیری بیماری کرونا قابل توجه است و بر اساس پیش بینیهای انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی، این صنعت در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۴۱۹ میلیارد دلاری درآمدهای خود مواجه خواهد بود.
از همین رو کلیه بخشهای فعال در صنعت حمل و نقل هوایی در جهان اعم از شرکتهای هواپیمایی، فرودگاهها و شرکتهای هندلینگ و خدمات زمینی در تلاش هستند تا زیان ناشی از همه گیری کرونا را که به دلیل کاهش شدید تقاضا برای سفرها پدید آمده با اقدامات پیشگیرانه کاهش دهند و موجب رونق سفرهای هوایی شوند.
ضدعفونی مداوم سالنهای فرودگاهها و کابین هواپیماها، الزام برای پوشیدن ماسک در ترمینال و پرواز، اخذ نمونه منفی PCR پیش از سفر و تب سنجی مسافران برخی از این اقدامات به شمار میروند.
از همین رو کلیه بخشهای فعال در صنعت حمل و نقل هوایی در جهان اعم از شرکتهای هواپیمایی، فرودگاهها و شرکتهای هندلینگ و خدمات زمینی در تلاش هستند تا زیان ناشی از همه گیری کرونا را که به دلیل کاهش شدید تقاضا برای سفرها پدید آمده با اقدامات پیشگیرانه کاهش دهند و موجب رونق سفرهای هوایی شوند.
ضدعفونی مداوم سالنهای فرودگاهها و کابین هواپیماها، الزام برای پوشیدن ماسک در ترمینال و پرواز، اخذ نمونه منفی PCR پیش از سفر و تب سنجی مسافران برخی از این اقدامات به شمار میروند.
همه گیری کرونا بر صنعت حمل و نقل هوایی کشور ما نیز تاثیر داشته، اما نکته قابل توجه ارائه آمارهای مختلف از میزان تاثیر این همه گیری بر صنعت حمل و نقل هوایی است.
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ۲۶ فروردین ماه سال جاری طی مصاحبهای گفته بود شرکتهای هواپیمایی تا ۱۵ فروردین ماه حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان از شیوع کرونا زیان دیدهاند؛ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در مرداد ماه امسال در یک برنامه تلویزیونی در خصوص اینکه شرکتهای هواپیمایی در ایام کرونا چه میزان متحمل ضرر شده اند، گفت: ضرری که رسما اعلام شده ۷۰۰ میلیون دلار در پنج ماه ابتدای سال بوده است.
اما در آبان ماه امسال، آماری جدید از میزان زیان شرکتهای هواپیمایی از قول دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ارائه شد، به گفته اسعدی سامانی شرکتهای هواپیمایی که حدود ۲۰ هواپیما دارند به زیانی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان در شش ماهه نخست سال دچار شدهاند و البته این شرایط زیانهای بیشتری را به شرکتهای بزرگتر تحمیل کرد.
ارائه این اعداد گوناگون در حالی است که آمار دقیقی از میزان سود و زیان شرکتهای هواپیمایی ایرانی در دوران قبل و بعد از شیوع کرونا توسط این شرکتها منتشر نشده و مشخص نیست آمارهای ارائه شده با استناد به چه مدارکی بوده است.
زیان ناشی از کرونا، اولین بهانه ایرلاینها برای افزایش نرخ بلیت
با انتشار آمارهای مختلف از زیان شرکتهای هواپیمایی در دوران شیوع کرونا، زمزمههای افزایش نرخ بلیت هواپیما نیز به گوش رسید و در خرداد ماه امسال نرخنامه جدید بلیت هواپیما توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی منتشر شد که در آن کف نرخ معین شده برای بلیت نسبت به آخرین جدول نرخی که در شهریور سال ۹۸ منتشر شده بود افزایش یافت، افزایشی که در برخی مسیرها به بیش از ۶۰ درصد نیز میرسید.
مسئله قابل توجه اینجاست که به گفته وزیر راه و شهرسازی برای شرکتهای حمل و نقلی به خاطر آسیبهایی که در مدت اخیر دیده اند، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی توسط ستاد مقابله با کرونا در نظر گرفته شد که حدود ۵۰ درصد این مبلغ توسط ایر لاینها دریافت شده است و مشخص نیست چرا همچنان شرکتهای هواپیمایی بر افزایش نرخ بلیت بر اثر زیانهای ناشی از کرونا اصرار دارند.
اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها، بهانه تازه ایرلاینها برای افزایش نرخ بلیت
۱۶ مهر ماه ۹۹ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد " تصمیم گرفته شد با هماهنگی وزارت بهداشت نشستن یک در میان در هواپیماها الزامی شود. طبیعی است که این مسئله روی هزینه بلیت تاثیر خواهد گذاشت که این اجباری است و راهی غیر از این نداریم. "
تنها دو روز بعد از اعلام این خبر توسط وزیر راه و شهرسازی، انجمن شرکتهای هواپیمایی (که ریاست آن بر عهده تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری است و تاکنون خبری از معارفه رئیس جدید برای آن منتشر نشده) نرخ نامه جدید بلیت هواپیما را منتشر کرد که در آن نرخ بلیت در برخی مسیرها تا یک و نیم برابر نسبت به جدول نرخی قبلی افزایش پیدا کرده بود، اما محمد اسلامی اینبار در موضع مخالف با افزایش نرخ با یکی از رسانه مصاحبه کرد و از لغو افزایش نرخ بلیت هواپیما که توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام شده بود خبر داد.
در نهایت پس از کش و قوسهای فراوان، وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی برای تعیین نرخ نهایی افزایش قیمت بلیت با توجه به لزوم رعایت حداکثر ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از اول آبان ۱۳۹۹ و نوسانهای قیمتی و اقتصادی، خواستار ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده و مورد تایید سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ و شش ماهه نخست ۱۳۹۹ شرکتهای هواپیمایی به سازمان هواپیمایی کشوری شد تا بر اساس بررسیهای مالی دقیق، تصمیمات لازم برای حمایت از ایرلاینها گرفته شود.
مسئله افزایش نرخ بلیت هواپیما در نهایت به جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در روز ۱۸ آبان ماه رسید و تورج دهقانی زنگنه پس از این جلسه اعلام کرد "قرار شد که سازمان طی این هفته یک آنالیز قیمتها را از شرکتها بگیرد و پس از اعلام نظر کارشناسی و برگزاری شورای عالی هواپیمایی، قیمتها را به شرکتهای هواپیمایی اعلام کند. "
با اعلام این خبر از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، به نظر میرسد نرخ بلیت هواپیما همچون سابق به صورت تکلیفی تعیین خواهد شد، اما سوال بی پاسخ اینجاست که چرا با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارائه صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی برای تعیین تکلیف نرخ بلیت، همچنان این دستور بر زمین مانده و خبری از این صورتهای مالی نیست.
با اعلام این خبر از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، به نظر میرسد نرخ بلیت هواپیما همچون سابق به صورت تکلیفی تعیین خواهد شد، اما سوال بی پاسخ اینجاست که چرا با وجود تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ارائه صورتهای مالی شرکتهای هواپیمایی برای تعیین تکلیف نرخ بلیت، همچنان این دستور بر زمین مانده و خبری از این صورتهای مالی نیست.
گفتنی است، نرخ بلیت هواپیما در بسیاری از کشورهای جهان بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود، به طوری که در زمان پیک سفر نرخ بلیت افزایش یافته، اما در زمان غیر پیک، نرخ بلیت نیز کاهش مییابد.
اقبال شاکری در گفتوگو با میزان گفت: کارگروهی برای بررسی و رسیدگی نرخ بلیت هواپیما در کمیسیون با حضور مسئولان خطوط هوایی، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، سازمان هواپیمایی و انجمن صنفی تشکیل شد.
به گفته نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر،بومهن وپردیس در خانه ملت، طبق گفتوگوهای انجام شده در قالب این کارگروه، قرار شد مبنای قیمتگذاری برای بلیتهای هواپیما، بخشنامه سازمان هواپیمایی باشد و هیچ نوع افزایش قیمت و کف قیمت برای بلیتها در نظر گرفته نشود.
وی در ادامه بر ضرورت وجود و تهیه یک نظام مشخص قیمتگذاری برای ناوگان هوایی تاکید کرد و افزود: نظر کمیسیون و مجلس همواره بر این بوده است که که با یک بررسی دقیق از هزینهها، یک تصمیم منطقی برای نرخ بلیت گرفته شود و بر همین اساس کمیسیون به سازمان هواپیمایی ماموریت داده است تا در این خصوص بررسیهای دقیق را انجام دهد و نتایج آن را به کمیسیون اعلام کنیم؛ در حال حاضر و تا زمان ابلاغ قیمتها، هیچ یک از بخشهای ناوگان هوایی اجازه افزایش خودسرانه قیمتها را ندارند.
- بیشتر بخوانید:
- ابتلاء تعداد اندکی از مهمانداران هواپیما به کرونا| هفتهجاری
حال باید منتظر بود و دید که آیا وزارت راه و شهرسازی خواهد توانست مانع گران فروشی بلیت هواپیماها و دفاع از حق و حقوق مردم شود یا اینکه این قیمت ها همچنان از ریل خارج خواهند شد تا اعتماد به صنعت هوایی بیش از پیش سقوط کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *